Co to są należności i zobowiązania?
- Strona główna
- Blog AgendaPro Estetyka
- Czym są i jakie są ...
Bardzo ważnym elementem informacji finansowej każdej firmy jest bez wątpienia ujmowanie zobowiązań i rachunków zarówno należności, jak i zobowiązań, ponieważ stanowią one w danym momencie wpływy i wypływy zasobów. Często dochodzi do nieporozumień związanych z identyfikacją i ewidencją tych operacji oraz związanych z nimi kont, z różnych powodów, głównie z powodu stosowania starych przyzwyczajeń. Jeśli chcesz, aby Twój biznes odniósł sukces i nadal się rozwijał, musisz zrozumieć te pojęcia.
Dlatego poniżej opowiemy Ci, czym są należności i zobowiązania, jakie są ich rodzaje i jak ważna jest każda z nich dla Twojego biznesu.
Należności
Należności to te kwoty pieniędzy, które określony klient musi rozliczyć ze swoim dostawcą, w wyniku zakupu określonego towaru lub usługi. Należności mogą być krótko-, średnio- lub długoterminowe i są obecne w każdej codziennej transakcji. Gdy klient kupuje produkt i jednocześnie dostawca wystawia fakturę na rzecz klienta, powstaje należność, czyli dług.
Mówiąc najprościej, są to prawa poboru, które podmiot posiada wobec osób trzecich do określonej daty.
Należności mogą być anulowane po otrzymaniu towaru lub usługi, a płatność może być dokonana gotówką lub kartą kredytową.
W przypadku, gdy klient nie ureguluje należności po otrzymaniu towaru lub usługi, powstaje należność na rzecz dostawcy.
Charakterystyka należności
Główne cechy należności to:
-
Należności są ściągane w uzgodnionym terminie, krótko- lub długoterminowym.
-
Przed udzieleniem pożyczki należy ocenić historię kredytową i finansową klienta.
-
Do rachunków wymagane są również referencje.
-
Należy ustalić pewne warunki spłaty odsetek i korzyści z tytułu terminowej spłaty.
-
W trakcie procesu mogą być wykorzystywane różne metody płatności.
Rodzaje należności
Istnieją dwa rodzaje należności:
-
Krótkoterminowy: przypadek, w którym dostępność pieniędzy jest natychmiastowa, a okres czasu nie przekracza jednego roku.
-
Długoterminowe: gdy dostępność pieniędzy jest na okres dłuższy niż jeden rok.
Faktura musi posiadać wszystkie niezbędne aspekty do przeprowadzenia jej odbioru. Są to:
-
Termin płatności za odbiór faktury.
-
Łączna kwota zadłużenia.
-
Sposób płatności, który ma być zastosowany do rozliczenia rachunku.
-
Główne dane klienta, który zaciągnął dług.
Znaczenie należności
Należności mają ogromne znaczenie dla firmy, ponieważ reprezentują prawa, które firma ma w stosunku do klientów i z których firma czerpie zyski, poprzez sprzedaż towarów lub usług, które firma oferuje.
Dzięki temu systemowi podmiot, który ewidencjonuje należności, uzyska spis tych praw, a dzięki niemu będzie mógł przynieść korzyści klientom, oferując im nowe metody płatności, takie jak kredyt lub inne formy płatności, które będą korzystne również dla firmy.
Zobowiązania
W rachunkowości zobowiązania to długi, które firma jest winna swoim wierzycielom i dostawcom w wyniku zakupu towarów i usług.
Innymi słowy, składają się one z długu, który firma ma w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tego typu zobowiązania to należności z tytułu zakupu materiałów i środków produkcji, które nie są powiązane z bankami.
Zobowiązania powstają w momencie zakupu materiałów, nakładów lub innych towarów i usług, za które nie można natychmiast zapłacić. Długi muszą więc zostać ujęte w księgach rachunkowych i zapłacone wierzycielowi w ustalonym terminie.
Rodzaje zobowiązań
Zobowiązania można podzielić na dwa rodzaje:
-
Krótkoterminowe: są często określane jako zobowiązania bieżące. Są one płatne w ciągu jednego roku lub krócej. Można je spłacać co miesiąc lub codziennie, aż do całkowitej spłaty zadłużenia.
-
Długoterminowe: nazywane są najczęściej zobowiązaniami długoterminowymi. W przeciwieństwie do tych pierwszych, muszą być one spłacone w okresie dłuższym niż rok. Tego typu konta mają zazwyczaj mniejszą kontrolę ze strony firmy. Fakt, że ich płatności są dokonywane sporadycznie, uniemożliwia firmie rygorystyczny monitoring.
Znaczenie zobowiązań
Posiadanie zorganizowanych zobowiązań stwarza konieczność przestrzegania przez klientów i pracowników właściwych standardów rachunkowości. Priorytetem dla każdej firmy jest posiadanie zobowiązań odzwierciedlonych w planie kont:
-
Zmniejsza ryzyko oszustwa lub niepotrzebnych strat.
-
Będąc wypłacalnym, tworzysz wiarygodność u potencjalnych klientów i budujesz dobrą reputację.
-
Masz łatwiejszy dostęp do kredytu bankowego lub finansowego od bezpośrednich dostawców.
-
Unikaj utraty kontroli nad oprocentowanymi płatnościami i długami.
Artykuły powiązane
- Co powinna zawierać teczka klienta salonu kosmetycznego?
- Jak zarządzać salonem lub zakładem fryzjerskim?
- Cele spa: korzyści poza relaksem
- 8 września 2022